Exkurze MOSTY 2020

Na konci září se žáci tříd I4. a MI2. účastnili třídenní exkurze na téma MOSTY. Vedoucím výpravy a odborným garantem byl tradičně Ing. Kračmar, kterému sekundovali Ing. Drechsler, Ing. Schejbal a Mgr. Štěpánek. Pečlivě naplánovaný program v sobě zahrnoval především prohlídku přibližně dvaceti mostů a lávek různých konstrukcí, ale nejen to.

Vyrazili jsme ve středu 30. září ráno směr Mladá Boleslav, první most nás čekal v Krnsku. A byl to začátek jako hrom – krásný železniční železobetonový obloukový most s horní mostovkou podle návrhu Ing. Bechyněho. Dále jsme pokračovali do Lysé nad Labem, části Litol, na most Bohumila Hrabala, kde jsme se poprvé setkali s Langerovým trámem. Následoval novější most ve Chvalovicích u Nymburka a první zavěšený most u nás – v Poděbradech na dálnici D11. Po ranních přeháňkách se počasí vybralo a my pokračovali na dálniční obloukový most v Senohrabech a do Hvězdonic, kde jsme viděli předpjatý trámový most a visutou lávku z předpjatého betonu. Konstrukce lávky je shodná s lávkou v pražské Tróji (zřítila se) a s lávkou v Nymburce (byla preventivně stržena). Ale pár odvážlivců se po lávce prošlo 🙂  Pak nás čekaly ještě dva mosty přes Želivku (přes vodní nádrž Švihov a v obci Píšť). Středeční nabitý program zakončil stylově první projekt Ing. Bechyněho v Hořepníku přes říčku Trnavu. Do Soběslavi jsme přijeli akorát na večeři a po ní se ubytovali v ubytovně u zimního stadionu.

Druhý den jsme měli naplánovanou okružní jízdu po jižních Čechách, která v sobě zahrnovala další dávku mostů – ještě zajímavější a krásnější díla než v pondělí. Tak jen v rychlosti, ať nenudím. Začali jsme na Stádleckém řetězovém mostě (technická památka), který byl přesunut ze svého původního místa v Podolsku. V současné době se na něm vyměňuje mostovka z dřevěných trámů, o čemž nám ochotně pohovořil sám stavbyvedoucí. Dále jsme pokračovali do Bechyně, kde jsme viděli sdružený obloukový most, tzv. Bechyňskou duhu, a síťovaný oblouk v části Zářečí. Po obědě jsme si udělali procházku, jejímž cílem byl ocelový příhradový železniční most u obce Červená. Exkurze pomalu ale jistě graduje Podolským mostem, jehož návrh byl oceněn na architektonické soutěži v Paříži. Následuje zastávka v Písku, kde nás nejvíce zajímal nejstarší kamenný most v Čechách. Závěr úterních prohlídek je na Žďákovském mostě. Úchvatný ocelový obloukový most přes vodní nádrž Orlík je největší svého druhu na světě. Na ubytovnu se vracíme v podobný čas jako včera. Po večeři následuje posezení ve společenské místnosti (nebo přesněji na terase), kde probíráme shlédnuté mosty až do večerky.

V pátek už to bylo, co se týče počtu mostů, trochu volnější. Po snídani jsme vyklidili pokoje a vyrazili do Sezimova Ústí, kde jsme se podívali k hrobce pana prezidenta Edvarda Beneše. Pak následovala návštěva nedalekého Tábora. Hlavním bodem závěrečného dne byla prohlídka tamního podzemí (sklepení) pod Žižkovým náměstím. Pak už jsme autobusem mířili na sever. Většina posádky využila cestu k zaslouženému odpočinku.

Exkurze byla velice vydařená. Kromě úžasných mostů se o to zasloužili i samotní žáci, kteří se chovali slušně a projevovali po celou dobu zájem o představovaná díla. Nakonec i počasí bylo příznivé, téměř bez deště a občas i slunečno.

Poznáte mosty na fotografiích?