Exkurze MOSTY 2018

Na konci září se žáci tříd I3. a I4. účastnili třídenní exkurze na téma MOSTY. Pro žáky zaměření Inženýrské stavby se jednalo o jeden ze zajímavých momentů studia na naší škole. Vedoucím výpravy a odborným garantem byl tradičně Ing. Kračmar, kterému sekundovali Ing. Kračmarová a Ing. Drechsler. Pečlivě naplánovaný program v sobě zahrnoval především prohlídku přibližně dvaceti mostů a lávek různých konstrukcí, ale nejen to.

Vyrazili jsme v pondělí 24. září ráno směr Mladá Boleslav, první most nás čekal v Krnsku. A byl to začátek jako hrom – krásný železniční železobetonový obloukový most s horní mostovkou podle návrhu Ing. Bechyněho. Dále jsme pokračovali do Lysé nad Labem, části Litol, na most Bohumila Hrabala, kde jsme se poprvé setkali s Langerovým trámem. Následoval novější most ve Chvalovicích u Nymburka a první zavěšený most u nás – v Poděbradech na dálnici D11. Po ranních přeháňkách se počasí vybralo a my pokračovali na dálniční obloukový most v Senohrabech a do Hvězdonic, kde jsme viděli předpjatý trámový most a visutou lávku z předpjatého betonu. Konstrukce lávky je shodná s lávkou v pražské Tróji (zřítila se) a s lávkou v Nymburce (byla nedávno preventivně stržena). A tak jsme raději zůstali na břehu 🙂 Pak nás čekaly ještě dva mosty přes Želivku (přes vodní nádrž Švihov a v obci Píšť). Pondělní nabitý program zakončil stylově první projekt Ing. Bechyněho v Hořepníku přes říčku Trnavu. Do kempu v Roudné u Soběslavi jsme dorazili před sedmou hodinou a ubytovali se v chatkách.

Druhý den jsme měli naplánovanou okružní jízdu po jižních Čechách, která v sobě zahrnovala další dávku mostů – ještě zajímavější a krásnější díla než v pondělí. Tak jen v rychlosti, ať nenudím. Začali jsme na Stádleckém řetězovém mostě (technická památka), který byl přesunut ze svého původního místa v Podolsku. V Bechyni jsme viděli sdružený obloukový most, tzv. Bechyňskou duhu, a síťovaný oblouk v části Zářečí. Po obědě jsme si udělali procházku, jejímž cílem byl sběr hub a ocelový příhradový železniční most u obce Červená. Zde stojí za zmínku i jeden z dobrovolných adrenalinových zážitků na revizní lávce pod mostovkou při projíždějícím vlaku. Exkurze pomalu ale jistě graduje Podolským mostem, jehož návrh byl oceněn na architektonické soutěži v Paříži. Následuje zastávka v Písku, kde nás nejvíce zajímal nejstarší kamenný most v Čechách. Závěr úterních prohlídek je na Žďákovském mostě. Úchvatný ocelový obloukový most přes vodní nádrž Orlík je největší svého druhu na světě. Do kempu přijíždíme v podobný čas jako včera. Po večeři následuje posezení u ohně. To protahujeme pro zájemce i přes večerku, protože teplo je velice příjemné a žádoucí.

Ve středu už to bylo, co se týče počtu mostů, trochu volnější. Po snídani jsme vyklidili chatky a vyrazili do Sezimova Ústí, kde jsme se podívali k hrobce pana prezidenta Edvarda Beneše. Pak následovala návštěva nedalekého Tábora. Tam jsme zhlédli dva mosty – ocelový příhradový most na Křižíkově elektrifikované železnici z Tábora do Bechyně a silniční železobetonový Švehlův most. Hlavním bodem závěrečného dne byla prohlídka podzemí (sklepení) pod Žižkovým náměstím. Pak už jsme autobusem mířili na sever. Většina posádky využila cestu k zaslouženému odpočinku. Tečku za celou expedicí jsme měli v Lázních Toušeň na zavěšené lávce pro pěší a cyklisty, na které jsme se symbolicky zhoupli 🙂

Exkurze byla velice vydařená. Kromě úžasných mostů se o to zasloužili i samotní žáci, kteří se chovali slušně a projevovali po celou dobu zájem o představovaná díla. Nakonec i počasí bylo příznivé, téměř bez deště a občas i slunečno. Za dva roky čeká podobný zážitek další dopraváky na naší škole…

Na fotografiích jsou kromě žáků naší školy a vedoucích tyto mosty:  most v Zářečí, Podolský most a Žďákovský most.

To vše viděl a sepsal Ing. Jan Drechsler